dimarts, 15 de febrer del 2011

Tancament Cofrents, JA!


Avui, activistes de Greenpeace han accedit a l'interior de la Central Nuclear de Cofrents per reclamar el seu tancament atès que el permís d'explotació venç el 19 de març. Fins a 20 ecologistes han entrat a la central i sis d'ells han pujat a la torre de refrigeració -que fa 125 metres d'altura- per fer una pintada de "perill nuclear". L'acció ecologista ha provocat que la central nuclear hagi decretat l'alerta d'emergència, prova de la falta de seguretat de Cofrents, segons han reivindicat des de Greenpeace.

L'acció ha coincidit amb l'entrada al Congrès del projecte de llei d'economia sostenible, que inclou, entre molts altres aspectes, que les nuclears puguin continuar operant més enllà dels 40 anys.

A la tarda, la Guàrdia Civil ha detingut 15 activistes i un periodista independent.

Penjo l'enllaç a la notícia del diari El Pais: Greenpeace "toma" la central de Cofrentes, a la d'El Mundo: El 'asalto' de Greenpeace a Cofrentes acaba con 16 detenidos i a la de 3cat24.cat: La Guardia Civil deté els activistes de Greenpeace que havien irromput a la central nuclear de Cofrents. És "curiós" com els dos grans diaris parlen de "toma" y de "asalto" i, en conseqüència, altres mitjans utilitzen aquests termes (menys alguns que parlen d'entrada o irrupció, per exemple.

Penjo diferents enllaços a la web de Greenpeace en què s'explica l'acció i es fa una breu cronologia i hi ha imatges de l'acció i vídeos.


Des de la central i el Consell de Seguretat Nuclear han explicat que tres vigilants han resultat ferits. Greenpeace ha negat que les ferides tinguin a veure amb cap mena de comportament violent per part dels activistes.

Penjo el comunicat de premsa de Greenpeace en relació a les afirmacions del Consell de Seguretat Nuclear i del Ministre d'Energia. Si voleu llegir les declaracions i/o opinions de la central, el CSN o el Ministeri no les cerqueu en aquest post, jo intento ser objectiu però no soc neutral i crec que aquests ens ja tenen prou mitjans per difondre les seves postures quotidianament.

COMUNICADO DE PRENSA 15 de febrero de 2011
16 DETENIDOS TRAS LA ACCIÓN DE GREENPEACE EN LA CENTRAL NUCLEAR DE COFRENTES
Greenpeace niega rotundamente que se haya utilizado la violencia
Después de siete horas desde que 15 activistas accedieran a la central nuclear de Cofrentes (Valencia), los activistas están abandonando la instalación y están siendo detenidos y trasladados al cuartel de la Guardia Civil en Requena. A los 15 activistas se suma un fotógrafo independiente, detenido desde las 10:00h. Greenpeace niega rotundamente que se haya utilizado la violencia durante la acción. Greenpeace reitera que si durante la acción tres trabajadores de la central han resultado heridos, tal y como afirma el CSN, en ningún momento se ha debido a ningún comportamiento violento de los activistas. "El desvío de la atención hacia la incuestionable actitud pacifista de los activistas es una maniobra para evitar la cuestión clave: la falta de seguridad en las centrales nucleares y la necesidad urgente de establecer un calendario de cierre", ha afirmado Miren Gutiérrez, directora Ejecutiva de Greenpeace España. La organización insiste en que no se renueve el Permiso de Explotación de Cofrentes, que vence el próximo 19 de marzo, y se proceda a su cierre definitivo. Ha sido la organización ecologista la que, desde el primer momento, mediante una llamada telefónica a la Sala de Emergencia del CSN, SALEM, ha avisado de la entrada de los activistas en la central nuclear para llevar a cabo una acción de protesta pacífica. Greenpeace exige seriedad en las valoraciones sobre su protesta y considera especialmente grave que Miguel Sebastián, ministro de Industria, Turismo y Comercio, haya afirmado "que se haya utilizado la violencia". Greenpeace pide una rectificación pública al ministro porque sus declaraciones carecen de todo fundamento. Asimismo, al respecto de su declaración en la que ha añadido que "a nosotros siempre nos ha gustado el debate nuclear y tendremos diálogo", Miren Gutiérrez, ha añadido: "Para que haya un diálogo sobre el debate nuclear, la otra parte ha de escuchar. Pero el ministro Sebastián lleva años sin querer hablar con los grupos ecologistas, mientras solo atiende a la industria nuclear, del carbón y del petróleo, atacando y destruyendo las energías renovables". Las acciones de Greenpeace se llevan a cabo siempre regidas por la no violencia, un principio que ha permitido a la organización ecologista desarrollar su denuncia pública durante sus cuarenta años de trayectoria.
FOTOGRAFÍAS Y VÍDEO DISPONIBLES EN http://descargas.greenpeace.es/prensa/nuclear/ Fin del comunicado

1 comentari:

Josep Maria Yago Suau ha dit...

els propis agents de seguretat de la central confoirmen que els activistes no van actuar amb violència en cap moment:
http://www.greenpeace.org/espana/es/news/Liberados-los-detenidos-por-la-accion-en-la-central-nuclear-de-Cofrentes/?utm_source=twitter&utm_medium=social_network&utm_term=accion&utm_content=cofrentes&utm_campaign=nuclear