diumenge, 10 de gener del 2010

Primo Levi - Auschwitz


El diari Público d'avui porta una pàgina amb l'article Los ejercicios espirituales de Primo Levi, que parla de l'escriptor i de l'escriptura (com a compromís o com a acte de justícia) i de les comparacions i diferències entre el genocidi nazi el el Gúlag soviètic, arran la publicació d'un llibre d'articles, Vivir para contar, publicat per Alpha Decay.
Suposo que tothom coneix l'escriptor Primo Levi, supervivent d'Auschwitz fins que va morir, en principi, per suicidi. En tot cas, us deixo algún enllaç amb la seva biografia i obra per si en voleu saber més.


A més de l'article, el diari publica el següent text, força interessant:

Un gigantesco ejército de esclavos

Cuando Alemania sufre los primeros reveses militares, los hornos crematorios “grandes como catedrales”, en los que ardían hasta 24.000 cadáveres al día en Auschwitz, se transformaron
en industrias para paliar la escasez de mano de obra, con “un gigantesco ejército de esclavos reducidos a trabajar hasta la muerte”. Levi defendió que los campos no fueron un fenómeno marginal, sino que la industria alemana se asentaba sobre los trabajadores.
Las estimaciones que maneja son de nueve millones en Alemania, en 1944. Los ‘Lager’ eran un reflejo del tejido social del Estado totalitario, donde la jerarquía entre los presos daba más poder a quien menos trabajaba, donde el preso sin galones estaba privado de derechos, y donde la información de la policía secreta era una ramificación de delatores y espías.

Poema en audio: Auschwitz de León Felipe por León Felipe